newsletter

7.09 - 7.10.2012: VOID - piąta odsłona projektu GALICJA. TOPOGRAFIE MITU


VOID
 była piątą odsłoną cyklu pięciu prezentacji pod wspólnym tytułem GALICJA. TOPOGRAFIE MITU*.

 

Artyści:
Mirosław Bałka, Lászlo Féher, Hadassa Goldvicht, Dina Gottlieb, Stephan Huber, Nikifor Krynicki, Tomasz Kulka, Maryan S. Maryan, Jerzy Nowosielski, Krystyna Piotrowska, Nihad Nino Pušija, Leon Tarasewicz, Zoran Todorović, Urban Art (Anne Peschken & Marek Pisarsky), Bronisława „Papusza” Wajs, Andy Warhol.

Kurator Anda Rottenberg
o wystawie:

W języku angielskim słowem void określa się niewykorzystane miejsce, ale też niezajętą przestrzeń. W użyciu praktycznym void jest pojęciem okazjonalnym: zajęte niegdyś miejsce zostało w pewnej chwili zwolnione, lecz niedługo znów zostanie zajęte. Jak w samolocie, pociagu, tramwaju: jedna osoba wysiada, druga wsiada. To pojęcie może też służyć jako alegoria odnosząca się do miejsc geograficznych, w których nastąpiła szybka wymiana ludności. W konsekwencji II wojny światowej, na skutek „eliminacji”, przesiedleń i uprzedzeń rasowych, zmieniła się całkowicie etniczna struktura wielu regionów Polski, w tym również Sądecczyzny. O dawnej etnicznej polifoniczności tego regionu przypomina rozległy sądecki skansen, zbudowane obok niego nowe Miasteczko Galicyjskie i okazjonalne festiwale. Podobny cel ma również obecna wystawa.

 

Anda Rottenberg – historyczka, krytyczka sztuki, kuratorka, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, pracowała m.in w Polskiej Akademii Nauka (1973–1986). Założycielka fundacji EGIT, 1986; Ośrodka Sztuki Współczesnej Fundacji Batorego (Sorosa), 1992; Fundacji Instytut Promocji Sztuki, 1997. Była m.in. dyrektorką Galerii Zachęta w Warszawie (1993–2001), wizytującą konsultantką w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (2001–2002), przewodniczącą Rady Programowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i jego dyrektorką programową (2005–2007). Od 1980 roku kuratorka i współkuratorka licznych polskich i międzynarodowych wystaw w kraju i za granicą, m.in I Kwanju Biennale, Korea Południowa; Aspects–Positions 1949–1999, 50 Years of Art in Middle Europe (Wiedeń–Budapeszt–Barcelona–Birmingham 2000); L'Autre Moitie de l'Europe (Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris,2000/2001); Gdzie jest Brat Twój, Abel, Galeria Zachęta, Warszawa 1995; Forgetting, Weseburg Museum, Bremen, 2000; Continental Breakfast, Belgrad 2004; Warszawa–Moskwa, Galeria Zachęta, Warszawa/Tretiakowskaya Gallery Moskwa, 2004/2005. Side by side. Poland–Germany. 1000 years of art and history, Berlin 2011. Członkini Zarządu Fundacji Manifesta i komisji selekcyjnej Documenta 12, kuratorka m.in. pawilonu  polskiego na Biennale w Wenecji 1993–2001, Biennale Sao Paolo 1997–2007. Autorka licznych tekstów o sztuce tłumaczonych na większość języków europejskich, a także na japoński i koreański. Ostatnio wydała: Sztuka w Polsce 1945–2005 (2005), Prze-ciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. (2009) oraz książkę autobiograficzną Proszę bardzo (2009). Obecnie wykłada na Wydziale Mediów i Scenografii warszawskiej ASP, jest niezależną autorką i kuratorką.

Wystawie towarzyszył katalog.


 
  
* Cykl GALICJA. TOPOGRAFIE MITU realizowany w ramach projektu pn. „Sztuka współczesna narodów dawnej monarchii austrowęgierskiej”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. 
 
 
 
Wyszukiwarka:

 


Galeria BWA SOKÓŁ w ramach projektu "Budowa Małopolskiej Galerii Sztuki NA BURSZTYNOWYM SZLAKU w Nowym Sącz". Projekt współfinansowany z Europejskiego Rozwoju Funduszu Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.