newsletter

18.05 - 07.06.2012: PODRÓŻ DO JAPONII

Wystawa towarzyszyła 34. Starosądeckiemu Festiwalowi Muzyki Dawnej "Kontrasty muzyczne - Europa i Azja".

Scenariusz i aranżacja plastyczna – Anna Król.

Wystawa "Podróż do Japonii" przygotowana przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie prezentuje kilka zjawisk artystycznych charakterystycznych dla Japonii, poprzez które odkrywamy odmienność tego kraju i jego kultury. To także międzykulturowy dialog, próba zobaczenia i dotknięcia Japonii poprzez wybrane, kluczowe znaki – drzeworyty ukiyo-e („płynącego świata”), rekwizyty teatralne, instrumenty muzyczne, utensylia do ceremonii herbacianej oraz współczesną sztukę plakatu i ceramikę.

Przedstawiamy krajobrazy Japonii ukazane przez jednego z największych mistrzów gatunku ukiyo-e Utagawę Hiroshigego w jego słynnej serii 53 stacje na gościńcu Tōkaidō, ilustrują także życie codzienne w Japonii w 1. połowie XIX wieku.

Japońskie rekwizyty: maski teatru Nō, wykonane przez mistrza Soei Ogurę, tradycyjne instrumenty muzyczne – biwa, koto i shamisen – drzeworyty wyobrażające aktorów kabuki autorstwa Sharaku (1794–1795), a także ich interpretacje zrealizowane przez współczesnego japońskiego twórcę plakatu, Sato.

Drzeworyty Hiroshigego są zderzone z fotografiami Ze’eva Aleksandrowicza z jego podróży do Japonii w 1934 roku. Japońskie zdjęcia Aleksandrowicza to interesujący zapis zderzenia Zachodu ze Wschodem, spotkania odmiennych kultur, innych ludzi. W wydaniu Aleksandrowicza jest to – pomimo wielu przeszkód – udana próba przekroczenia bariery kulturowej, a zapewne także językowej, w kontakcie z napotkanymi Japończykami. Bowiem to, co najsilniej uderza w oglądanych dziś fotografiach, to zapis relacji międzyludzkich, umiejętność nawiązania kontaktu i niezwykłej bliskości, pomimo i na przekór wszelkim różnicom. Ów zapis nieistniejącego już dzisiaj świata to o wiele więcej, niż tylko bardzo dobre zdjęcia europejskiego turysty, który odbył podróż po Japonii.

Na wystawie pojawiają się także utensylia do ceremonii herbacianej, która jest dla Japończyków doświadczeniem duchowym – Drogą Herbaty. Parzenie herbaty –  chanoyu – wymaga od adeptów niezwykłej wytrwałości w cierpliwym powtarzaniu gestów, w przedzieraniu się przez gąszcz japońskich pojęć i zwrotów oraz w rozmyślaniu nad pozornie łatwymi do wykonania poleceniami. Jeśli jednak znajdzie się w tym coś więcej niż tylko to, co widać na pierwszy rzut oka, herbata może stać się sposobem na życie – Drogą – nie tylko dla Japończyka.

Prezentujemy także współczesną sztukę japońską i polską. Ceramikę hakuji współczesnego artysty japońskiego Manji Inoue, który jest „żywym skarbem Japonii”, plakaty Sato i autorski, artystyczny komiks młodego krakowskiego twórcy, Jakuba Woynarowskiego (ur. 1984), zrealizowany z okazji obchodów 15-lecia Muzeum Manggha, powstały z inicjatywy Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz.

Manggha to także tytuł wykonanego przeze mnie cyklu 40 grafik – „wizualnego eseju”, stanowiącego adaptację wybranych wątków literackiego opus magnum Feliksa Jasieńskiego.
Odwołując się do konwencji historycznej powieści graficznej (nie zapominając również o narracyjnych dziełach z gatunku manga), podjąłem próbę zilustrowania formułowanych przez Jasieńskiego refleksji natury ogólnej za pomocą faktów z jego życia: historii skandalu w warszawskiej Zachęcie, przeprowadzki do Krakowa, twórczych kontaktów ze środowiskiem artystycznym […], utraty wzroku, śmierci i „nowego rozdziału” w jego symbolicznej biografii, jakim jest bez wątpienia powstanie Muzeum Manggha.
Starając się wiernie odzwierciedlić sprzeczności charakterystyczne dla stylu Jasieńskiego – balansującego w osądach między wzniosłością a małostkowością – zdecydowałem się na połączenie klasycznego, realistycznego warsztatu rysunkowego z językiem aluzyjnej abstrakcji. […] Odchodząc w swojej opowieści od klasycznie rozumianej „literackości”, dążyłem do wyeksponowania cech, które Feliks Jasieński – jako znawca sztuki japońskiej – cenił najwyżej: milczenia, niedopowiedzenia, prostoty środków wyrazu.
(Jakub Woynarowski)

Wystawie towarzyszyły warsztaty:

26 maja (sobota), Galeria BWA SOKÓŁ
Herbata, ceremoniał parzenia japońskiej herbaty.
Kimono, prezentacja tradycyjnego japońskiego stroju wraz z dodatkami (prowadząca Joanna Haba).

2 czerwca (sobota), Galeria BWA SOKÓŁ
Origami, warsztaty japońskiej sztuki składania papieru, które rozwijają wyobrażnię oraz uczą cierpliwości, koncentracji i dokładności (prowadząca Aleksandra Gorlich).

6 czerwca (środa), Starosądeckie Centrum Kultury I Sztuki SOKÓŁ Stary Sącz, ul. Stefana Batorego 23
Ikebana, warsztaty japońskiej sztuki układania kwiatów (prowadząca Wioletta Baran).

 

         

 
 
 
Wyszukiwarka:

 


Galeria BWA SOKÓŁ w ramach projektu "Budowa Małopolskiej Galerii Sztuki NA BURSZTYNOWYM SZLAKU w Nowym Sącz". Projekt współfinansowany z Europejskiego Rozwoju Funduszu Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.