newsletter

SISLEJ XHAFA "GŁUSZA MYŚLI"

 

23 stycznia – 24 marca 2016

Otwarcie wystawy: piątek, 22 stycznia 2016, godz. 18.00

 

Kuratorka: Anna Smolak

Koordynacja: Monika Smyła


 

Wystawa Głusza myśli jest pierwszą w Polsce indywidualną prezentacją prac kosowskiego artysty Sisleja Xhafy. Zrealizowana w Galerii Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ w Nowym Sączu gromadzi wcześniejsze prace artysty, ale też uzupełnia je o nową realizację site-specific. Sislej Xhafa łączy sztukę z doświadczaniem przestrzeni, dzięki czemu w konfrontacji z jego pracami uruchamiają się energie miejsc. Zarówno przestrzeni fizycznych (znajdujemy się w niewielkim mieście, którego historyczny charakter wpłynął znacząco na jego dzisiejszą tożsamość), jak i nakładających się na nie przestrzeni mentalnych.

„Tożsamość podlega ciągłej mutacji” – powiedział kiedyś artysta, wskazując na ruch i przemieszczenie jako konstytutywne elementy kształtowania się systemów wartości. Hybrydalność, która ujawnia się w pozornie swobodnym zestawianiu ze sobą materiałów, treści i form, niezależnie od ich pierwotnej przynależności, przeznaczenia, miejsca i czasu powstania, jest znakiem rozpoznawczym strategii Xhafy i jako taka stanowi o sile jego prac. Prowokujące, ale stroniące od sensacyjności, krytyczne, ale nie pouczające, dosadne, ale bogate w niuanse – prace Xhafy, rozpięte pomiędzy przedmiotowością i performatywnością, nieustannie generują ruch. Ruch jest warunkiem przemieszczenia, rozumianego zarówno dosłownie jako zmiany położenia, ale też przesunięć znaczeń, emocji i myśli. „I oto jesteś, osłupiały i zagubiony w nowej przyziemności, perspektywie, w której to, co bliskie, i to, co dalekie splata się ze sobą”1 – pisał na kartach Rewolucji życia codziennego belgijski sytuacjonista i rewolucjonista Raoul Vaneigem. Rozlokowane swobodnie w przestrzeni obiekty i obrazy na pierwszy rzut oka wydają się dojmująco znajome: kserokopiarka, papieros, fragment asfaltu. Jednak zasady zaangażowania określa nie ich umocowanie w codzienności, ale oderwanie od niej. Ten właśnie rodzaj przemieszczenia, które wydaje się ignorować jakiekolwiek ograniczenia i przyzwyczajenia, generuje niezliczoną ilość kombinacji nakładających się na siebie doświadczeń i znaczeń. Artysta przeprowadza semantyczne operacje z rozmachem. Manewruje pomiędzy tym, co trywialne, a tym, co naznaczone patosem, oficjalne i zmarginalizowane, wymykając się jednoznacznym ocenom i kategoriom. I chociaż unika kompromisów, zostawia przestrzeń dla poetyki, wyobraźni i humoru.


Głusza myśli jest wystawą bez wspólnego mianownika. Jest zarówno o pustce, jak i o nagromadzeniu, o wykluczaniu i o zawłaszczaniu. O tym, jak myśl materializuje się w przedmiocie i jak on sam staje się nośnikiem myśli. Jest wystawą bez politycznej deklaracji, ale na wskroś polityczną, gdyż dopowiedzianą przez moment, w którym się wydarza.

 

 

 

 

 

Anna Smolak



Sislej Xhafa, Whispering Ink, 2009

Courtesy GALLERIA CONTINUA, San Gimignano / Beijing / Les Moulins / Habana


Sislej Xhafa urodził się w kosowskim Peću w 1970 r. Wczesne lata swojego życia spędził w socjalistycznej Jugosławii. Od 1990 r. stale zmieniał swoje otoczenie, mieszkając w Londynie, we Włoszech, a od 2000 r. w Nowym Jorku. Doświadczenie przemieszczania i złożoność zmieniających się uwarunkowań społecznych stały się głównymi tematami jego praktyki artystycznej. Xafa realizuje zróżnicowane pod względem mediów prace, od rzeźby i rysunku przez performance i fotografię.

 

Prace Xhafy były prezentowane na wielu wystawach na całym świecie, w tym na wystawach indywidualnych: I forgot that I started (harrova që fillova), kuratorzy: Ema Andrea i Klod Dedja, M.A.M Foundation, Tirana (2014); Assymetric Désir,Blain Southern Gallery, Londyn (2013); Unpoetic Bride, Galleria Continua, Le Moulin, Boissy-le-Châtel (2012); NON Unplugged 2012, Non Gallery, Stambuł (2012); Oblique Motionless, Christine König Galerie, Wiedeń (2011), still untitled, kurator: Mario Codognato, MADRE Museo d’Arte Contemporanea Donna Regina, Neapol (2011); 2705 Baci…, kuratorzy: Edi Muka, Röda Sten, Göteborg (2010); Giuseppe, kurator: Giacinto Di Pietrantonio, GAMeC Galleria d'Arte Moderna e Contemporanea di Bergamo, Bergamo (2007); Opportunistisch Naturalistisch, SKUC Galerija, Ljubljana (2006) oraz Motion in Paradise, Deitch Projects, Nowy Jork (2002).

 

Sislej Xhafa brał udział w międzynarodowych biennale i festiwalach sztuki m.in.: Medellin International Art Encounter, MDE15, Medellin (2015); Sconfinamenti, 56 Festival Dei Due Mundi, Spoleto (2013); Pawilon Włoski, 55 Biennale Sztuki w Wenecji, Wenecja (2015); Modern Biennale of Gwangju, Gwangju (2008); PERFORMA 05, Nowy Jork (2005); Egofugal, 7Biennale Międzynarodowe, Stambuł (2001); Manifesta III, Ljubljana (2000); Clandestine Albanian Pavilion, 47 Biennale Sztuki, Wenecja (1997) oraz w licznych wystawach grupowych takich jak np.: Liberi tutti! Arte e società in Italia tra il 1989 e il 2001, kuratorzy: Luca Beatrice, Cristiana Perrella,Museo Ettore Fico, Turyn (2015); TIME:CODE, kuratorzy: Raul Zamudio, Juan Puntes, White Box Center, Nowy Jork (2014); Borderline: Collection Exhibition II, kuratorka: Yoneda Seiko, 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa (2013); Rearview Mirror, kurator: Christopher Eamon, Art Gallery of Alberta, Edmonton (2012); The World Belongs to You, kuratorka: Caroline Bourgeois, Palazzo Grassi, kolekcja François Pinault, Wenecja, (2011); Business As Usual, kurator: Jacob Proctor, MOCAD Museum of Contemporary Art of Detroit Business, Detroit (2008); Time Present, Time Past, kuratorzy: David Elliott, Rosa Martínez, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Stambuł (2007); New Video, New Europe, The Kitchen, wystawa podróżująca, kurator: Hamza Walzer, Nowy Jork (2006) oraz Santa María de las Cuervas, kurator: Harald Szeemann, Sevilla (2004).



 

1Tłum. A. Smolak za wyd.: R. Vaneigem, The Revolution of Everyday Life, str. 25, Rebel Press 2001.


Patroni medialni





 
 
 
Wyszukiwarka:

 


Galeria BWA SOKÓŁ w ramach projektu "Budowa Małopolskiej Galerii Sztuki NA BURSZTYNOWYM SZLAKU w Nowym Sącz". Projekt współfinansowany z Europejskiego Rozwoju Funduszu Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.